اثرات مخرب نگرانی بیش از حد بر جسم و روان و راهکار درمان آن | تغذیه سالم

اثرات داغون کننده نگرانی زیادتر از اندازه بر جسم و روان و راه حل درمان اون

بیشتر از اندازه نگرانید؟ ممکنه در ناخودآگاهتان تصور می کنین اگه به اندازه کافی نگران باشین، می تونین از وقوع اتفاقات بد جلوگیری کنین. اما واقعیت اینه که نگرانی تاثیراتی بر بدن داره که ممکنه متعجبتان کنه. وقتی نگرانی بیشتر از اندازه شه، ممکنه به احساس اضطراب بسیار زیاد تبدیل شه و حتی از نظر جسمی بیمارتان کنه.

اثرات داغون کننده نگرانی زیادتر از اندازه

وقتی بیشتر از اندازه نگرانید، چی می شه؟

نگرانی احساس ناراحتی یا بیشتر از اندازه درگیر اتفاق یا مشکلی شدنه. با نگرانی زیادتر از اندازه، ذهن و جسمتون بخاطر تمرکز همیشگی روی اینکه «چه اتفاقی ممکنه بیفته» خسته و فرسوده می شه.

در میان نگرانی زیادتر از اندازه، دچار اضطراب زیاد — یا حتی وحشت — میشین. خیلی از افرادیکه دچار نگرانی طولانی هستن از یه حس واسه یه اتفاق شوم نزدیک الوقوع یا ترسای غیرواقعی حرف میزنن که فقط نگرانی هاشون رو بیشتر می کنه. این آدما که به محیط خود و انتقادات بقیه بیشتر از اندازه حساس هستن، همه چیز و همه کس رو یه تهدید بالقوه می بینن.

نگرانی طولانی اونقدر بر زندگی روزمره تون تاثیر میذاره که در اشتها، عادتای زندگی، روابط، خواب و کارکرد کاری تون اخلال بوجود میاره. خیلی از کسائی که بیشتر از اندازه نگران هستن اونقدر مضطرب می شن که آرامش و آرامش رو در عادتای مضر مثل پرخوری، سیگار یا مصرف نوشیدنیای الکلی و موادمخدر پیدا می کنه.

اضطراب چیه؟

اضطراب واکنشی طبیعی به استرسه. اما اضطراب همیشگی می تونه نتیجه اختلالی مثل مشکل اضطراب، مشکل وحشت یا اضطراب اجتماعی باشه. مشکلات اضطراب پدیده ای عادی هستن و به راه های جور واجور خود رو نشون میدن.

اتفاقات استرس زا مثل امتحان و مصاحبه های کاری ممکنه هر کسی رو کمی مضطرب کنه و بعضی وقتا کمی اضطراب و نگرانی عادیه. می تونه شما رو واسه اتفاقی که در پیش رو دارین آماده تر کنه. مثلا، اگه می خواین خودتون رو واسه یه مصاحبه کاری آماده کنین، کمی نگرانی یا اضطراب باعث می شه کمی بیشتر درمورد اون کار تحقیق کنین. اون وقت می تونین در جلسه مصاحبه خودتون رو بهتر نشون بدین. مضطرب بودن واسه یه امتحان هم باعث می شه بیشتر درس بخونین.

اما کسائیکه نگرانی بیشتر از اندازه دارن، به این موقعیتا یا محرکای استرس زا بسیار سریع و شدید عکس العمل میدن. حتی فکر کردن درمورد اون موقعیت می تونین نگرانی طولانی و ناراحتی بیشتر از اندازه واسه فرد بسازه. نگرانی بیشتر از اندازه یا ترس و اضطراب وقتی اینقدر غیرمنطقی شه که نتونین بر واقعیت مسائل تمرکز کنین یا درست فکر کنین، مضر می شن. افرادیکه دچار اضطراب زیادتر از اندازه هستن، قادر به نابود کردن نگرانی هاشون نیستن و وقتی اینجور اتفاقی بیفته، علائم واقعی فیزیکی نشون میدن.

نگرانی یا اضطراب بیشتر از اندازه می تونه عکس العمل استرس به دنبال داشته باشه؟

استرس از فشارهایی که هر روز متحمل میشیم ناشی می شه. صف طولانی فروشگاه، ترافیک شهری، زنگ همیشگی تلفن یا یه مریضی طولانی همه نمونه هایی از چیزایی هستن که می تونن براتون استرس بسازن. وقتی نگرانی و اضطراب بیشتر از اندازه می شه، این احتمال هست که عکس العمل استرس در بدنتون تحریک شه.

عکس العمل استرس دو عامل داره. اولی درک وجود رقابت و دومی یه عکس العمل فیزیولوژیک خودکار که عکس العمل «جنگ و فرار» نامیده می شوده که آدرنالین رو در بدن بالا برده و بدنتون رو در حالت اخطار نگه می داره. وقتی بود که عکس العمل «جنگ یا فرار» پیشینیانمان رو در مقابل خطراتی مثل حیوانات وحشی مراقبت می کرد. بااینکه امروز معمولا با حیوانات وحشی روبه رو نمی شیم، اما خطر هنوز هست. این خطرها به شکل همکاران زیاده خواه، بچه بهونه گیر یا دعوا با همسر خود رو نشون میده.

نگرانی زیادتر از اندازه می تونه موجب مریضی جسمی شه؟

نگرانی طولانی و استرس احساسی مشکلات زیادی واسه جسم بوجود میاره. مشکل وقتی اتفاق میفته که با نگرانیای بیشتر از اندازه روزانه «جنگ یا فرار» تحریک می شه. عکس العمل جنگ یا فرار سیستم عصبی سمپاتیک بدن رو به ترشح هورمونای استرس مثل کورتیزول مجبور می کنه. این هورمونا قندخون و تری گلیسیرید (چربی خون) رو بالا می بره که می تونن به شکل سوخت به وسیله بدن مصرف شن. این هورمونا هم اینکه می تونن واکنشای جسمی زیر رو هم بسازن:

– مشکل در بلع

– گیجی

خشکی دهن

– تند شدن ضربان قلب

– خستگی

سردرد

– ناتوانی در تمرکز

– آسیب پذیری

– درد عضلانی

– تنش عضلانی

حالت تهوع

– انرژی عصبی

– تند شدن تنفس

تنگی نفس

– تعرق

– لرزش

وقتی سوخت اضافه در خون واسه فعالیت جسمی مورد استفاده قرار نگیره، اضطراب طولانی و ترشح هورمونای استرس می تونه عواقب جسمی جدی به دنبال داشته باشه، مثل:

– سرکوب سیستم ایمنی

– مشکلات گوارشی

– تنش عضلانی

– از دست رفتن موقت حافظه

مریضی عروق کرونری زودرس

حمله قلبی

اگه استرس و نگرانی زیاد تحت درمان قرار نگیره، می تونه موجب بروز افسردگی و یا حتی فکر خودکشی شه.

کورتیزول به کاهش بعضی ترسا کمک می کنه

بااینکه این اثرات واکنشی به استرس هستن اما استرس خود محرک اصلیه. اینکه مریض شید یا نه به روش برخورد شما با استرس بستگی داره. واکنشای فیزیکی به استرس، سیستم ایمنی، قلب و عروق، ترشح هورمونا به وسیله بعضی غدد در بدنتون رو درگیر می کنه. این هورمونا به تنظیم عملکردهای جور واجور بدن مثل کارکرد مغز و تکانهای عصبی کمک می کنه.

همه این سیستما با هم در رابطه هستن و شدیدا تحت تاثیر سبک کنار اومدن شما و وضعیت فیزیولوژیکی تون هستن. این استرس نیس که موجب مریض شدنتون می شه. درمقابل، تاثیراتی که واکنشایی مثل نگرانی زیادتر از اندازه و اضطراب بر این سیستمای جور واجور دارنده که موجب اون می شه. کارایی هست که واسه اون می تونین انجام بدین مثل ایجاد تغییرات در سبک زندگی.

چه تغییراتی در سبک زندگی می تونه به آدمایی که بیشتر از اندازه نگران هستن کمک کنه؟

بااینکه نگرانی زیادتر از اندازه و اضطراب زیاد می تونه توازن بدنتون رو بر هم زند اما انتخابای زیادی واسه تنظیم هماهنگی جسم و روحتون پیش روتون قرار داره.

با پزشکتون مشورت کنین. پیش دکترتان برید تا یه معاینه و آزمایش کامل جسمی براتون بکنه تا از وضعیت بدنتون و مشکلات اون باخبر شید. پزشکتون ممکنه داروهایی مثل داروهای ضداضطراب یا ضدافسردگی هم واسه کنترل اضطراب بیشتر از اندازه براتون تجویز کنه.

هر روز ورزش کنین. یه برنامه ورزشی منظم رو شروع کنین. موادشیمیایی که در طول ورزش تولید می شه واسه تقویت کارکرد سیستم ایمنی بدنتون خیلی خوبه. ورزش قدرتی و استقامتی منظم راهی بسیار موثره که به بدنتون آموزش می دهد چیجوری با استرستون کنار بیایید.

یه برنامه غذایی سالم و متعادل رو دنبال کنین. استرس و نگرانی باعث می شه بعضیا به پرخوری و بعضی به کم خوری روی بیارن. بعضیا هم به سمت خوراکیای ناسالم می رن. وقتی استرس و نگرانی شما رو به سمت یخچال میکشونه، سلامتتون رو همیشه در یاد داشته باشین.

کافئین رو به تعادل استفاده کنین. کافئین سیستم عصبی رو تحریک کرده که موجب ترشح آدرنالین می شه که به شما حس استرس و عصبی بودن میده.

مراقب نگرانی هاتون باشین. هر روز ۱۵ دقیقه رو واسه دقیق شدن و فوکوس کردن روی مشکلات و ترس هاتون کنار بذارین و بعد از اون ۱۵ دقیقه اونا رو به طور کامل کنار بذارین. خیلیا یه دستبند لاستیکی دستشون می کنن تا هر بار که افکار نگران کننده به ذهنشون حمله می آورد با کشیدن اون دردشون بگیره. شمام هر کاری که می تونین واسه بیرون کردن خودتون از این افکار انجام بدین.

یاد بگیرین ریلکس کنین. تکنیکای ریلکس کردن عکس العمل رلاکسیون رو تحریک می کنه – این عکس العمل وضعیتی فیزیولوژیکه که با احساس یه هوشیاری ذهنی گرم و آروم همراه س. این دقیقا مقابل عکس العمل «جنگ و فرار» است. روشای ریلکس کردن کمک بسیار زیادی واسه کاهش نگرانیا و اضطراب می کنه. این روش ها توانایی شما واسه کنترل استرس رو بالا می بره. وقتی ریلکس میشین، جریان خون به مغزتون زیاد شده و امواج مغزی از حالت اخطار، ریتم بتا، به ریلکس، ریتم آلفا، تغییر می کنه. این روشای اگه به طور مرتب انجام شن، اثرات داغون کننده استرس رو کنترل می کنن. از جمله روشای ریلکس کردن می تونیم به گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، فعالیتایی مثل یوگا و تای چی اشاره کنیم.

مدیتیشن کنین. مدیتیشن روزانه – به جای نگرانی – کمکتون می کنه بالاتر از افکار منفی قدم وردارین و از نگرانیایی که بدنتون رو در حالت اخطار نگه می داره دوری کنین. با مدیتیشن، عمدا تمرکزتون رو به اتفاقاتی که در لحظه میفته معطوف می کنین، بدون اینکه به گذشته یا آینده فکر کنین. مدیتیشن هورمونایی مثل کورتیزول و آدرنالین رو در بدنتون کم می کنه.

روابط اجتماعی تون رو قوی تر کنین. تنهایی به اندازه بالا بودن کلسترول یا کشیدن سیگار یکی از عوامل دچار شدن به مریضی هاست. کسائیکه ازدواج موفقی دارن یا دوستان زیادی دور و دورو برشون هست نه فقط درمقایسه با بقیه انتظارات بهتری از زندگی دارن، بلکه کمتر به بیماریای جور واجور گرفتار می شن.

با یه مشاور متخصص صحبت کنین. مشاوره روانشناشی می تونه به شما واسه به کار گیری راه های هدف دار خوب واسه کنار اومدن با مسائلی که موجب نگرانی می شه، کمک کنه. دخالت روانشناسی روشی رو به شما آموزش میده که می تونین از اونا در کنار بقیه برنامه های درمانی استفاده کنین. مشاور به شما کمک می کنه تشخیص بدین چه نوع افکار یا اعتقاداتی موجب اضطرابتون می شه و واسه کاهش اونا کمک تون می کنه. هم اینکه راه هایی به شما پیشنهاد میده که به تغییر وضعیتتون کمک می کنه. اما این خودتون هستین که باید این تغییرات رو عملی کنین. مشاوره فقط وقتی که خودتون بخواین می تونه براتون به درد بخور باشه./ مردمون

.

منبع :