الگوریتم پاندا – از ۸۹ تا ۹۴ ۲۰۱۵ Panda Algorithm Update

در این صفحه از سئوروز، به طور خلاصه و کلیدی، بدون توضیحات اضافی، به توضیح الگوریتم پاندای گوگل و تغییرات اون می پردازیم تا این صفحه، راهنمای خوبی باشه که تو یه نگاه، از تغییرات الگوریتم پاندا، با خبر شید.

پیش نیاز این پست، الگوریتمای گوگل و موتورای جستجوئه.چون ممکنه بعضی نکات، به صورت کلی، در پست پیش نیاز، اشاره شده باشه.

توجه : محتوای این صفحه از پایین شروع می شه و در بالای صفحه ، به روز ترین مطالب درباره بروز رسانیای مهم و غیر جزئی الگوریتم پاندا قرار میگیره.

اگه شمام، از آپدیت گوگل و مربوط به الگوریتم پاندا (با تغییر محسوس یا تقریبا گسترده)، با خبر شدید، در بخش نظرات، اعلام کنین تا در همین قسمت قرار گیرد.


 آپدیت پاندا ۴.۱ – مهر ۹۳ – September 2014

تاثیر این آپدیت، بیشتر از بقیه بروز رسانیای پاندا محسوس بود.در این آپدیت، سایتای با محتوا و در عین حال قدیمی تر (تراست رنک بالاتر)، رتبه بهتری به دست آوردن و توجه گوگل به محتوا، به شکل زیادی در یافته های جستجو، محسوس شد.این آپدیت، تا آخر آبان ۹۳، یافته های فارسی رو پوشش داد.


 آپدیت پاندا – تیر ۹۲ – July 2013 Panda Recovery Update

این آپدیت، بیشتر موجب برگشت سایتایی بود که به دلیل آپدیتای قبلی که به وجود اومده توسط خطای الگوریتم یا ضعیف بودن محتوا، دچار افت شده بودن.در این آپدیت،خیلی از سایتایی که تلاش کردن، خود رو با الگوریتم پاندا وقف بدن(تولید محتوای با کیفیت)، نتیجه تلاش خود رو دیدن.


آپدیت پاندا ۳.۰ – مهر ۹۰ – October 2011 Panda 3.0 Flux

از آپدیت قبلی پاندا، حدود ۵ بار، الگوریتم پاندا، به روز شد.در این آپدیت بهبود الگوریتم و افزایش شاخصای رتبه بندی مربوط به محتوا، انجام شد که جزئیات دقیق اون مشخص نبود.


 به روز سانی پاندا ۲ – فروردین ۹۰ – April 2011 

گوگل با به کار گیری اطلاعات جمع آوری شده که به وسیله یه افزونه روی مرورگر کروم، که با یه کلیک، به کاربران اجازه می داد، که یافته های اسپم گوگل رو گزارش بدن، در یافته های خود، تغییراتی اعمال کرد که در بخش وظایف الگوریتم پاندا بود.


 مقدمه ای بر الگوریتم پاندا – زمستون ۸۹ – February 2011

گوگل سالهاست، که اعلام کرده که سطح وب پر از اطلاعات تکراری و اسپم شده و تموم تلاش خود رو کرده که صاحبان وب سایتا رو تشویق به تولید محتوای غیر تکراری و به درد بخور کنه.وقتی گوگل از همه می خواد، که محتوای خوب تولید کنن، ناچاره، یافته های خود رو به شکلی نمایش دهد، که وب سایتی که مبادرت به تولید محتوای خوب می کنه، دلسرد نشه و گوگل هم به خواسته اش برسه(نمایش محتوای خوب به کاربر جستجو کننده).بنابر این با رونمایی الگوریتم پاندا، تحولی در سئو و نتایج جستجوی گوگل به وجود اومد(واقعا تحولی شروع شد).

الگوریتم پاندا، از فبریه ۲۰۱۱ (زمستون ۸۹) ارائه و اجرا شد و هدف اون مقابله با محتوای اسپم بود.وقتی گوگل این الگوریتم رو، به اجرا گذاشت، فقط در کشور آمریکا، بیشتر از ۱۰ درصد از یافته های، تحت تاثیر قرار گرفتن و پس از یه ماه، یافته ها در اروپا هم تحت تاثیر قرار گرفتن که کم کم، تاثیر اون، به سراسر جهان با هر زبانی، کشیده شد.و در اون زمان، شعار گوگل واسه الگوریتم پاندا، مقابله با سایتای مزرعه محتوا (Content Farm) ، بود.content farm به سایتایی میگن که چه به قصد رتبه گرفتن در موتورای جستجو، چه غیر اون، مبادرت به تولید محتوای الکی و تکراری و کپی و یا بی معنی و غیر به درد بخور و در کل محتوای ضعیف، کردن.به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین،حتما منظور از کلمه “مزرعه” ، زیاد بودن محتوا نیس.بلکه فقط به معنی محتوای غیر به درد بخور و اسپمه.
کشور آمریکا

یکی دیگه از رسالتای پاندا، مقابله با سایتای کپی بردار بود که بیشتر، بالای سایت اصلی، در نتایج جستجوی گوگل قرار می گرفتن.

اما پس از ازائه الگوریتم پاندا، عواقب خوب و مفیدی هم به اشتباه، رتبه خود رو از دست دادن.گوگل کم کم، الگوریتم خود رو بهینه کرد و به جایی رسید که دیگه، به جای عقب بودن و خطاهای بسیار، حالا پا به پای تغییرات محتوایی وب در جهان، تغییر می کنه.

حالا گوگل، مرتب در حال آپدیت الگوریتم پانداست که در هرآپدیت، ایرادای نسخه های قبلی، برطرف می شه و به کارایی و دقت و گستردگی در کشورا و زبانای دیگه، اضافه می شه.

به طور خلاصه، الگوریتم پاندا، با سئوی کلاه سیاه در سطح ON Page و محتوا ، مانند موارد زیر، مقابله می کنه:

– تکرار زیادتر از اندازه کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing در متن

– بهینه سازی زیادتر از اندازه یا Over Optimization – به زبون سئوروز، وسواس سئوی ۱۰۰ درصدی در سطح On Page!

– صفحات خالی یا خراب، محتوای بی کیفیت  (مثل متونی که مثل از Google Translate کپی شدن)

– محتوای کپی

– User Experience ضعیف – خیلی راحت بگم، سایتی که کاربر از نظر راحتی کار کردن، با اون حال نکنه! (مثل ثبت نام یا دانلود زورکی، پنجره های پاپ اپ، تبلیغات مزاحم و گیج کننده، ساختار ناجور ظاهری)

– اندازه دفع یا Bounce Rate بالا . مثل سایتایی که به هزار زور با پدیده شوم پاپ اپ، میخوان رتبه الکسای خود رو پایین بیارن.

– محتوای بی کیفیت یا اسپم

– مشکلات امنیتی سایت

مشکلات

و به موارد زیر ارزش قائل می شه:

۱- برعکس همه موارد بالا!!

۲- محتوای ناب و جنجالی! منظور از جنجالی، محتوای دروغ نیس! محتواییه که کاربران تشنه اون هستن و واسه نوشتن اون، زحمت کشیده شده.

۳- UI و UX قوی – ظاهر سایت هم از نظر ظاهری هم از نظر رفتاری، مستقیما در دفع یا جذب بازدید کننده موثر هستن.

مورد ۲ و ۳ دقیقا زیر مجموعه مورد ۱ هستن.اما به دلیل اهمیت اونا، دوباره در گزینه جدا، اشاره کردم.