اثرات بی خوابی ونامنظم خوابیدن | بیماری

: اثرات بی خوابی ونامنظم خوابیدن

:  

خواب درست و اصولی می‏تونه جوری آدم رو شارژ روحی و جسمی کنه که بهترین تصمیمات و ایده‏ها رو منجر شه. هم اینکه می‏تونه جوری انرژی جسمی و روحی رو کم کنه که شاید ۱۰ ساعت خوابیدن یه ریز هم نتونه انرژی از دست رفته رو جبران کنه؛ همۀ این موارد به هم رابطه دارن.

گفته می‏شه که خواب باید بین ۷ تا ۸ ساعت در شبونه روز و در شب باشه تا نیاز بدن به خواب به طور کامل بر طرف شده و انرژی بدن بازیابی شه. به نظر شخصی نویسنده مقاله و هم اینکه من یه ساعت کمتر یا بیشتر خوابیدن هیچ آسیبی به آدم نمی‏رساند اما نه بیشتر و کمتر. چراکه رعایت نکردن اندازۀ استاندارد خواب باعث می‏شه آدم احساس سنگینی و کسلی و سستی کنه و اینجوریه که قدیمی‏ها می گفتن “خواب، خواب می‏آورد.” که به نظر من منظور خواب زیادتر از اندازه مجاز بوده.

هم اینکه خواب در موقع و وقت خود نتیجه بخشه. با در نظر گرفتن اینکه انرژی کائنات در ساعات میانی شب در اوجه، بهتره که این زمان رو خواب بوده تا بدن شارژ روحی و الهی هم شه. (در مورد این مطلب در آینده صحبت می کنم). حتما تجربه کردین که خواب روز هیچوقت جای خواب شب رو نمی‏گیرد این یکی از دلایلیه که خواب شب شدیدا پیشنهاد می‏شه.

کمخوابی باعث ایجاد ناتوانی نسبی در حل مسائل و رویدادهای تقریبا پیچیده شده و هم توانایی سیستم ایمنی بدن رو تا حد زیادی کاهش می‏دهد. هم اینکه باعث مشکل در روابط اجتماعی شده و توانایی تعامل مثبت رو ضعیف می‏کنه.

یه دوش چند دقیقه ای آب ولرم می‏تونه در خواب خوب و راحت بسیار اثر داشته باشه. هم اینکه لباس مناسب و راحت باعث آرامش در بین خواب می شه.

اگه از صدای اتومبیلها و … رنج می‏برید می‏تونید با ایجاد وایت نویز آرامش صوتی رو واسه خود بسازین.

قبل از خواب کمی مطالعه حتی در حد یه صفحه خیلی خیلی خوبه. دلایل زیادی هم داره که می‏توان به ثابت موندن چشمها تو یه نقطه ثابت اشاره کرد.

کشیدن عضلات هم می‏تونه بسیار موثر بوده و یه احساس آرامش رو بوجود آورد.

تاریکی هم در روند خواب بسیار اثر میذاره. آرامش واقعی در تاریکی و خاموشیه. حتی یه چراغ روشن می‏تونه شلوغی ذهنی بوجود آورد و مانع خواب شه.

 

بعضی از غذاها در افزایش برخورداری از خوابی خوش و راحت موثر هستن. این نوع غذاها بیشتر به دلیل تحریک در روند ترشح هورمون سروتونین (یه عامل مهم جهت تنظیم روند خواب، دمای بدن، عصبانیت و …) و هم اینکه ملاتونین (عامل مهم در تشخیص روز و شب و وقت خواب و بیداری) که کمبود ملاتونین باعث افزایش بی خوابی می‏شه. ( استرس باعث کاهش سطح ملاتونین در بدن می‏شه). این نوع خوردنیها باعث آرامش جسمی هم هستن.

۱ – موز : شامل مقادیری از ملاتونین و سروتونینه که دو عامل مهم در آرامش خواب و خواب راحت هستن. هم اینکه مقادیر منیزیم در موز دارای اثر آرامبخش روی عضلاته.
۲ – شیر گرم : همیشه یه لیوان شیر گرم عامل خوابی خوش و راحت بوده. همونطور که مادربزرگ و پدربزرگهای ما اکثرا هنگام خواب یه لیوان شیر می‏خورده ان. شیر دارای تریپتوفان (آمینو اسیدی که اثر آرامش بخشی داره) هم اینکه کلسیم موجود در شیر باعث تحریک مغر در به کار گیری تریپتوفان می‏شه.
۳ – چای بابونه : بابونه یکی از درمانهای طبیعی از زمانهای بسیار قدیم بوده که امروزه هم جهت خیلی از ناراحتیای اعصاب و … هم تجویز می‏شه. این گیاه که بیشتر به صورت چای استفاده می‏شه نه فقط به دلیل خاصیت آروم بخشی بلکه به دلیل دارا بودن اثر تسکینی، از بهترینها جهت داشتن خوابی آرومه.
۴ – عسل : گلوکز موجود در عسل دلیلی واسه کم کردن مقدار اورکسینه (اورکسین عاملیه در هوشیاری تاثیر داره).
۵ – سیب زمینی : باعث نابود کردن اسیدهاییه که امکان اخلاط با آمینو اسید تریپتوفان (آمینو اسیدی که اثر آرامش بخشی داره) می شه. سیب زمینی پخته شده اگه با شیر خورده شه، اثر خواب آور بیشتری از خود نشون میده.
۶ – مغز بادام : این خشکبار شامل هر دو عامل مهم خوب خوابیدن یعنی تریپتوفان و منیزیمه.
۷ – بلغور جو، سوپ جو : عامل افزایش تولید ملاتونین در بدنه.
۸ – نون گندم کامل : باعث می‏شه انسولین در بدن آزاد شده و به دنبال اون تریپتوفان بیشتری به مغر رسیده و در نتیجه سروتونین بیشتری ترشح شه.
۹ – گوشت بوقلمون : منبعی غنی از تریپتوفانه. البته باید در نظر داشت که منظور همون شکم خالیه نه اینکه بوقلمون شکم پر (چون باعث سنگین شدن معده و به دنبال اون بی خوابی می‏شه)
۱۰ – تخم کتون : این دانه های روغنی کوچیک منبع بزرگی از امگا ۳ هستن پس به عنوان بهبود دهنده مود بدن عمل می‏کنن. هم اینکه به عنوان دلیلی جهت سم زدایی هم می‏توان اونا رو مصرف کرد.

.

منبع :