اثرات بی نظیر دوچرخه سواری بر مغز و بدن | رژیم غذایی

اگه کالری سوزی دوچرخه سواری واسه تون کافی نیس، تحقیقات نوین نشون داده دوچرخه سواری واسه مغز هم فوایدی داره که این موضوع این سوال رو به ذهن می آورد: واسه سلامت روانی هم میشه دوچرخه زد؟

دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری بر مغز و بدن

اگه کالری سوزی دوچرخه سواری واسه تون کافی نیس، تحقیقات نوین نشون داده دوچرخه سواری واسه مغز هم فوایدی داره که این موضوع این سوال رو به ذهن می آورد: واسه سلامت روانی هم میشه دوچرخه زد؟ خیلیا عاشق دوچرخه سواری هستن، چه بیرون از منزل و چه با دوچرخه ثابت، چون ضربان قلب رو بالا می بره، کالری می سوزونه، و پاها رو به فعالیت مجبور می کنه. اما معلوم شده این رکاب زدن، تمرینی عالی واسه ذهن و روان تون هم هست. تحقیقات نوین مختلفی نشون دادن، دوچرخه سواری، ساختارهای مهم مغز رو گسترش میده و پس شما می تونین سریع تر فکر کنین، بیشتر یادتون باشه و احساس سرحالی بیشتری کنین.

افزایش سلولای سفید مغز

مغز از دو نوع بافت تشکیل شده، بخش خاکستری که تموم سیناپسا درآن قرار داره و مرکز فرماندهی بدنه و بخش سفید که با به کار گیری آکسونا، بخشای متفاوت سلولای خاکستری رو به هم وصل می کنه و کانون ارتباطاته. هرچه قدر سلولای سفید مغزتون بیشتر باشه، سریع تر می تونین ارتباطات مهم مغز رو برقرار کنین، پس هر چیزی که تعداد این سلولا رو زیاد کنه خوبه. تحقیقی نوین در هلند نشون داده دوچرخه سواری دقیقا” همین کار رو می کنه؛ یعنی فشردگی و استواری سلولای سفید مغز رو در ورداشته و ارتباطات مغز رو سرعت میده.

دوچرخه سواری و این همه فایده؟

البته دوچرخه سواری تنها روی سلولای سفید مغز اثر نداره، تحقیقات نشون داده بعد از ۱۲ هفته رکاب زدن، فقط این پاها نیستن که قوی می شن، بلکه عامل نوروتروفیک که مربوط به مغزه هم تقویت می شه. نوروتروفیک، پروتئینیه که مسئول کنترل استرس، خلق و خو و حافظه س.تحقیقات قبلی هم شاید” به خاطر همین فهمیده بودن که دوچرخه سواری باعث کاهش استرس می شه. شما نه فقط بعد از یه دور دوچرخه سواری از نظر ذهنی و روانی احساس بهتری دارین، بلکه  باهوش تر هم میشین. دوچرخه سواری و رکاب زدن در کنار بقیه تمرینات آیروبیک موجب رشد هیپوکامپوس که یکی از ساختارهای مغزی مربوط به حافظه و یادگیریه، می شه.

پژوهشی که در دانشگاه ایلینویز انجام شده نشون داده بود بعد از ۶ ماه دوچرخه سواری روزانه، هیپوکامپوس مغز شرکت کننده ها ۲ درصد رشد داشته و حافظه و مهارتای حل مسئله شون هم ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت کرده. هم اینکه این افراد اعلام کردن که نیروی دقیق شدن و فوکوس کردن وتوجه شون بیشتر شده. خلاصه این که تموم این فواید با کم شدن کارکرد مغز که معمولا” به بالا رفتن سن مربوط می شه، مقابله می کنه، محققان هم گفتن که مغز افراد تحت آزمایش نسبت به همسالان خود که دوچرخه سواری نکرده بودن، ۲ سال جوون تر مونده بود.

از همین امروز شروع کنین

سبک زندگی یه جا نشینی رو به زیاد شدنه و یافته ها هم نشون داده که دوچرخه سواری و رکاب زدن، اثرات مثبت روی بیماریای قلبی و عروقی و دیابت داره و می تونه باعث تقویت و پیشرفت قوه درک، شناخت، کارکرد و ساختار مغز شه. لازم نیس دوچرخه سواری حتما” بیرون از خونه و یا با سرعت و طولانی باشه، بیشتر تحقیقات نشون دادن نیم ساعت یا کمتر دوچرخه زدن با سرعت و شدت متوسط هم می تونه تغییرات زیادی روی ذهن و روان داشته باشه و مهم نیس بیرون از خونه باشه یا داخل خونه. ارتباطات عصبی قوی تر، اخلاق بهتر و حافظه دقیق تر هم اینکه سلامت بهتر قلب، خطر کم تر دیابت و کاهش دچار شدن به سرطان از فواید دوچرخه سواری است و تنها سوالی که الان باید پرسید اینه که : ” از کی دوچرخه سواری رو دوباره شروع کنم؟!”

 این افراد دوچرخه سواری نکنن

محدودیت دوچرخه سواری جز بیماریای داخلی یعنی تنفسی و قلبی واسه کسائی هست که دچار آرتروز شدید مفاصل زانو هستن.

واسه کودکان تقریبا هیچ محدودیتی موجود نیس و هم اینکه واسه زنان و مردان انجام این ورزش به یه اندازه پیشنهاد می شه.

اگه شخص شرایط خاصی نداره که فعالیت ورزشی براش محدویت داشته باشه دوچرخه سواری هیچ ضرر خاصی نداره. محدودیت واسه انجام ورزش دوچرخه سواری در مورد بیماریای قلبی و عروقی در شرایطیه که مشکل خاصی دارن این جور افراد در هوای آلوده نباید دوچرخه سواری کنن. در بقیه موارد که شخص مشکلی در مفاصل زانو، مچ پا و لگن نداره، انجام دوچرخه سواری مشکلی نداره.

واسه دوچرخه سواری حرفه ای به این نکات توجه کنین

در دوچرخه سواری حرفه ای مانند هر ورزش حرفه ای دیگه رعایت نکات آمادگی یعنی گرم کردن با نرمش ملایم، انجام دوچرخه سواری و بعد سرد کردن بدن واسه جلوگیری از فشار به عضلات و دردهای عضلانی لازمه.

اندازه دوچرخه سواری مانند هر ورزش دیگری با سن، توانایی فیزیکی و آمادگی بدنی رابطه مستقیمی داره و با تمرینات همیشگی میشه این توانایی رو بالاتر برد.

اشکالاتی که در ورزش طولانی با دوچرخه به وجود میاد مانند هر ورزش دیگری خستگی عضلانی و بیشتر از توان عضلات از اونا کار کشیدنه که دلیل گرفتگیای عضلانی یا با احتمال خیلی کم آسیب الیاف عضلانی مانند کشیدگی یا پارگی عضلات می شه.

جمع آوری و تنظیم: گروه ۷ گنج 

www.7ganj.ir

.

منبع : ۷ganj.org