اثرات جادویی چای سبز برای لاغری و کاهش وزن | تغذیه سالم

اثرات جادویی چای سبز واسه لاغری و کاهش وزن

چای سبز به دلیل کوانزیم موجود در اون واسه لاغری بسیار به درد بخوره. در ادامه اثرات جادویی چای سبز واسه لاغری و کاهش وزن رو می خونید.

چاقی از مهم ترین مشکلات سلامتی در قرن اخیره که با تغییر سبک زندگی به سمت صنعتی شدن رو به زیاد شدنه. عوامل ژنتیکی و محیطی بسیاری در زیاد شدن وزن موثر هستن، پس کنترل اون با یه دخالت و بدون راه و روش دراز مدت بعید به نظر می رسد. کلیدی ترین عامل در اضافه وزن نبود تعادل بین انرژی دریافتی با انرژی مصرفی طی فعالیتای روزانه می باشه.

افزایش توده چربی بدن کم کم رخ می دهد. عوامل زیاد غذایی و دارویی به خاطر کاهش اضافه وزن استفاده شدن که موثر بر اشتها، جذب مواد مغذی و ترموژنز (گرمازایی) بودن، از این رو پیدا کردن عوامل تنظیم کننده تعادل انرژی می تونن نقش زیادی در کاهش این مشکل دارا باشن.

از جمله عادات غذایی موثر در حفظ وزن مناسب و دور کمر ایده آل نوشیدن منظم چای مخصوصا چای سبز می باشه، چون چای سبز شامل آنتی اکسیدان های قوی از جمله کاتچینا می باشه.

 چای سبز
چای سبز فرآورده تخمیر نشده از برگای گیاهی با نام علمی Camellia sinensis می باشه که بسته به شرایط کشت، محیط بومی، آب و هوا و شرایط فرآوری شامل مقادیر متفاوت فیتوکمیکالا می باشه. حدود ۳۵ درصد وزن خشک چای سبز شامل فلاونولا، فلاونونا و فلاوان-۳-اول اینکه می باشه که ۸۰-۶۰ درصد فلاوان-۳- اول اینکه شامل کاتچینا می باشه. در مقابل چای مشکی و از نژاد اولونگ تقریبا نصف این مقدار کاتچین رو دارا می باشه.

اپی گالو کاتچین ۳- گالات فراوون ترین کاتچین موجود در چای سبز می باشه که مهم ترین ماده موثره اون در خواص سلامتی بخش می باشه. بقیه کاتچینا مهم کمتر شامل اپی کاتچین ۳- گالات، اپی گالوکاتچین، اپی کاتچین و کاتچین می باشه. علاوه براین، مقدار قابل توجه ای از کافئین، تئینین، تئوفلاون، تئوروبیگین و کرستین در چای سبز هست.

یه فنجون ۲۵۰ میلی گرمی چای سبز شامل ۱۰۰-۵۰ میلی گرم کاتچین و ۴۰-۳۰ میلی گرم کافئین می باشه، البته مقدار گیاه مورد استفاده، زمان دم کشیدن و دمای آب عوامل موثر در اندازه مواد موثره چای سبز هستن.

 چای سبز و اثر ضد چاقی اون
در دهه گذشته کارآزماییای بالینی کوچیک انجام شده نشون دهنده اثر ضد چاقی چای سبز در مقادیر ۱۲۰۰-۲۷۰ میلی گرم در روز می باشن که متاآنالیز حاصل از ۱۱ مطالعه انجام شده نشون می دهد که در صورت مصرف منظم چای سبز حدود ۳۱/۱ کیلوگرم از وزن بدن کاهش می یابد، البته نمیشه نقش دریافت کالری روزانه رو کتمان کرد. اگه دریافت کالری روزانه زیاد شه ً تاثیر کاهش وزن چای سبز ناچیز هستش.

 چای سبز از راه چند کارکرد موجب کاهش بافت چربی بدن و در نتیجه کاهش وزن می شه.

 

 بهترین زمان واسه نوشیدن چای سبز به خاطر کاهش وزن، ۲ ساعت پس از خوردن غذا هستش

۱- افزایش مصرف انرژی
سیستم عصبی سمپاتیک نقش مهمی در تنظیم مصرف انرژی و لیپولیز داره. موادی که محرک ترشح نوراپی نفرین هستن موجب تحریک اعصاب سمپاتیک و افزایش مصرف انرژی و هم افزایش اکسیداسیون چربی می شن. تحقیقات نشون دادن که کاتچینای چای سبز موجب کنترل آنزیم تجزیه نوراپی نفرین یعنی کاتکولo- متیل ترانسفراز و در نتیجه موجب طولانی شدن تاثیر اعصاب سمپاتیک بر مصرف انرژی می شن…

هم اینکه کافئین موجود در چای سبز موجب تجزیه آدنوزین مونوفسفات حلقوی و در نتیجه تحریک تاثیر نوراپی نفرین بر افزایش لیپولیز می شن، به خاطر همین کافئین و کاتچینای چای سبز اثر سینرژیستیک در جلوگیری از زیاد شدن وزن بدن دارن.

۲- تغییر متابولیسم چربی
نور اپی نفرین تحت تحریک کاتچینای چای سبز موجب تغییر متابولیسم بافت چربی و تحریک لیپولیز در بافتای محیطی شامل آدیپوز، کبد و عضله اسکلتی می شه و در نتیجه موجب افزایش آزادسازی اسیدهای چرب به خون و هم تنظیم افزایشی متابولیسم چربی کبدی می شه.

تحریک همزمان کاتکول o- متیل ترانسفراز و فسفودی استراز  در اثر مصرف منظم چای سبز موجب افزایش لیپولیز در بیشتر بافتای ذخیره ای چربی می شه.

۳- کنترل اشتها
مواد موثره چای سبز به دلیل افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب کبدی و افزایش محتوای آدنوزین تری فسفات داخل سلولی مثل تاثیر آگونیستای بتاآدرنرژیک موجب کاهش اشتها می شن. هرچند در بعضی تحقیقات انجام شده فرق معنی داری در اندازه اشتهای گزارش شده به وسیله افراد همراه و بدون چای سبز وجود نداشته که شاید به دلیل اثرات کم کم این ماده در کاهش اشتها و فرق در اندازه تغییر اکسیداسیون اسیدهای چرب آزاد افراد شرکت کننده می باشه.

 

 چای سبز از راه چند کارکرد موجب کاهش بافت چربی بدن و کاهش وزن می شه

۴- کاهش جذب مواد غذایی
این کارکرد از مهم ترین مسیرهای تغییر متابولیسم به وجود اومده به وسیله مصرف چای سبز می باشه، طوری که براساس تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده مواد موثره چای سبز می تونن موجب کاهش سطح آنزیمای تجزیه کننده گلوکز از جمله آلفا-آمیلاز و آلفا-گلوکوزیداز شن.

تحقیقات سلولی نشون دهنده نقش خیلی مهم چای سبز در کاهش برداشت گلوکز از غشای روده و هم کاهش انتقال وابسته به سدیم اون می باشه، البته زمان مصرف چای سبز در تغییر متابولیسم گلوکز در روده موثره طوری که تجویز کاتچینای چای سبز یه ساعت قبل از خوردن غذای غنی از گلوکز، موجب کاهش زیادی در گلوکز خون می شه.

همینجوری، چای سبز می تونه موجب کاهش تجزیه چربیا در روده و افزایش دفع چربیا از راه مدفوع شه. علاوه براین، چای سبز موجب کنترل آنزیمای لیپاز معدی و پانکراسی می شه. هم اینکه اپی گالات کاتچین موجود در چای سبز موجب کاهش تشکیل میسلای جذب چربی صفراوی و در نتیجه افزایش دفع اونا می شه.

نتیجه گیری
چای سبز به دلیل دارا بودن مواد موثره پلی فنولی و محرک نوراپی نفرین از راه مسیرهای متابولیسمی می تونه موجب کاهش توده چربی بدن و کاهش وزن شه، ولی چیزی که در داشتن وزن متعادل مهمه دریافت متعادل انرژی و دوری از پرخوریای حساب نشده، چون که چای سبز به تنهایی نمی تونه جبران کننده رژیم غذایی بی لیاقت و نامتعادل باشه.

هم اینکه تاثیر مصرف منظم چای سبز به زمان مصرف این فرآورده، اندازه پری شکمی، نسبت کربوهیدرات و چربی رژیم، سلامت هورمونی فرد مصرف کننده، اندازه گیاه دم کرده و هم مقدار و کیفیت توده چربی بدن فرد وابسته.

.

منبع : faranaz.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه