اثرات دود خودروها بر سلامت | بیماری

سوزش چشم، تنگی نفس ، خس خس سینه، خستگی، سردرد، سرفه و حالت تهوع، از علایم و نشونه‏های آلودگی هواست.

ازن، دی اکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات آویزون و ترکیبات سمی مانند بنزن و فرمالدئید موادی هستن که در اثر سوخت خودرو ایجاد شده و هوا رو آلوده می‏کنن. بررسیا نشون داده که تماس با مقادیر بالای ازن، گوگرد و اکسید نیتروژن با مریضی‏های ریوی و مرگ زودرس رابطه داره.

ذرات آویزون موجود در هوا وارد جریان خون می‏شن و کارکرد عروق رو کاهش می‏بدن. این ذرات ممکنه با فراموشی هم رابطه داشته باشه. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر می‏گذارد طوری که در انگلستان از هر ۵۰ حمله قلبی یکی با آلودگی هوا رابطه داره.

ترکیبات موجود در دود خودروها:

ازن

این ترکیب ممکنه در سیستم تنفسی و مسیرهای هوایی تغییرات خطرناکی بسازه و دلیل سرفه، درد و خس خس سینه و کاهش توانایی ریه شه. حتی افراد سالم هم به این ماده حساسند (این نوع ازن با ازن لایه بالایی جو که پرتوهای مضر خورشید رو جذب می‏کنه، فرق داره).

دی اکسید گوگرد

این ماده در اثر احتراق سوختای شامل گوگرد ایجاد می‏شه. استنشاق دی اکسید گوگرد راه‏های هوایی رو ملتهب می‏کنه و در کودکان و افراد گرفتار به آسم ایجاد مشکل می‏کنه.

‏اکسیدهای نیتروژن

اکسیدهای نیتروژن در اثر سوخت بنزین ایجاد می‏شن. این ترکیبات در تولید ازن نقش دارن. اثرات مضر ترکیبات نیتروژنی بر سیستم تنفسی، مشابه اثرات ازن و دی اکسید گوگرده.

محققان اخطار دادن که سالمندان و کودکان بیشتر از بقیه از آلودگی هوا آسیب می‏بینن. محققان هلندی با بررسی ۶۳۲ کودک ۷ تا ۱۱ ساله به این نتیجه رسیدن ناراحتی‏های تنفسی در کودکان با افزایش آلودگی هوا شدید شدن می‏شه.

سرب

مسمومیت با سرب توانایی ذهنی رو کاهش می‏‏دهد و به سیستم عصبی و بقیه انداما آسیب می‏رساند. حتی بلع یا استنشاق مقادیر کم سرب ممکنه خطرناک باشه، چون این ترکیب با مقادیر کم هم در بدن تجمع پیدا می‏کنه.

ترکیبات سرب در گازوییل کمتر از بنزینه، بخاطر این به کار گیری سیستم و نقل عمومی ‏در کم شدن اندازه سرب هوا موثره.

دی‏اکسیدکربن

۳۷ درصد از دی اکسید کربنی که در هر سال تولید می‏شه، در نتیجه فعالیت‏های بشره.

بررسی‏ها نشون داده ‏است حدود ۳۰ درصد دی‏اکسیدکربن در نتیجه حمل و نقل جاده‏ای ایجاد می‏شه. دی‏اکسیدکربن از ترکیباتیه که در گرم شدن زمین نقش داره.

شاید باور نکنین، اما یه خودرو در هر سال دو برابر وزنش دی‏اکسیدکربن تولید می‏کنه.

ذرات آویزون

ذرات آویزون شامل ذرات ریز میکروسکوپی و قطرات بسیار کوچیک مایعات هستن که به خاطر اندازه کوچیک‏شون در بینی و قسمت فوقانی دستگاه تنفس ته نشین نمی‏شن و در سیستم دفاعی بدن به دام نمی‏افتند. تماس با این ذرات آویزون می‏تونه دلیل خس خس و تنگی نفس و علایم مشابه در افراد گرفتار به آسم یا آدمایی که سیستم تنفسی حساس دارن، شه.

آلاینده های سمی‏هوا

بعضی مواد آلاینده به وجود اومده به وسیله سوخت خودرو مانند بنزن و فرمالدئید سمی‏ان و اثر سرطان‏زایی‏شون شناخته شده.

این ترکیبات حتی در مقادیر کم خطرناک هستن و ممکنه موجب تغییرات ژنتیکی، مشکلات مادرزادی و بقیه مریضیای خطرناک شن.

این ترکیبات می‏تونن مستقیما بلعیده شن یا به وسیله ذرات کوچیک گرد و غبار به ریه‏ها وارد شن.

چیجوری خطر رو کاهش بدیم؟

حال سوال اینه که چیجوری می‏توان مخاطرات بهداشتی آلاینده های خودرو رو کم کرد؟

استفاده کمتر از خودروی شخصی، به کار گیری وسایل نقلیه عمومی، هم اینکه‏ به کار گیری دوچرخه و یا پیاده روی در صورت امکان، از مواردیه که در کاهش آلودگی هوا موثره. یادتون نره که تردد کمتر خودرو در سطح شهر یعنی آلودگی کمتر هوا.

راه دیگه کاهش آلودگی هوا، تعمیر به موقع خودروه. این کار علاوه بر کاهش آلاینده ها، طول عمر به درد بخور موتور خودرو رو هم بیشتر می‏کنه.

فرزانه فولادبند

هفته نامه سلامت

*

منبع : tebyan.net