“اثرات روزه داری در کنترل چاقی و چربی خون | طب اسلامی”

بخش تغذیه و آشپزی آکا ایران

اثرات روزه داری در کنترل چاقی و چربی خون

به گزارش  آکا ایران به نقل از ایرنا، دکتر فرزاد شیدفر با بیان اینکه ماه رمضان علاوه بر اینکه وقتی واسه تهذیب نفس و تقرب الهیه واسه سلامتی هم فواید زیادی داره اضافه کرد: تعداد بسیار خیلی از تحقیقات و پژوهشای علمی، اثرات به درد بخور روزه داری رو بر روند متابولیسم و کارکرد بهینه اندامای بدن گزارش کردن.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بهتره افطار رو با چای کمرنگ ولرم و یه عدد خرما شروع کرد و در ادامه از مواد لبنی مانند پنیر و هم اینکه گردو استفاده کرد و بعد با فاصله وقتی دیگری از غذاهای اصلی دیگه به عنوان وعده شام استفاده شه.

شیدفر گفت: حجم غذای افطار باید کم باشه تا بشه بعد از یه مدت از وعده شام استفاده کرد. هم اینکه پیشنهاد می شه که میوه و سبزی مانند سالاد هم در فاصله بین افطار تا سحر استفاده شه.

ایشون به مردم پیشنهاد کرد از مصرف زولبیا، بامیه و بقیه شیرینیا و هم اینکه غذاها و حلیمای شامل روغن زیاد، دوری کنن و زولبیا بامیه هم حتما باید از شیرینی فروشیای معتبر که وضعیت بهداشتی مطمئنی دارن خریداری شه و از فروشندگان دوره گرد یا بقیه مغازه ها جفت و جور نشه.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در صورت به کار گیری آش، بهتره اندازه روغن و حبوبات در اون زیاد نباشه. کله پاچه، سیرابی و شیردان پیشنهاد نمی شه چون بسیار چرب و موجب تشنگی می شه.

شیدفر اضافه کرد: هنگام افطار یا سحر باید ازمصرف غذاهای خیلی داغ یا شور یا شیرین دوری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ایران گفت: از مغزهای گیاهی مانند گردو یا پسته یا بادام یا فندق به شکل خام به اندازه و درحد منطقی میشه مصرف کرد. مصرف چای زیاد در وعده سحر پیشنهاد نمی شه چون دفع ادرار رو زیاد می کنه و بهتره مصرف چای در طول ساعات افطار تا سحر پخش شه.

شیدفر گفت: مصرف سبزی و نوشیدن مایعات کافی، بین فاصله افطار تا سحر می تونه در برطرف کردن حس تشنگی در ساعات روزه داری اثر زیادی داشته باشه.

ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفت: مصرف غذهای خیلی شیرین در وعده سحر پیشنهاد نمی شه اما میوه ها مناسب هستن. از بین نوشیدنیا، دوغای خونگی پیشنهاد می شه اما دوغای غیرخانگی چون نمک دارن باید محدود شن. هم اینکه آب میوه خونگی هم مناسبه.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باید از پرخوری و تعجیل در غذاخوردن در وعده سحر دوری شه و هم اینکه در افطار نباید با غذاها یا خورشای چرب روزه رو افطار کرد.

شیدفر اضافه کرد: بهتره به جای قند و شکر از خرما استفاده شه. اما مقدار زیاد اون می تونه چاق کننده باشه؛ هر ۳ عدد خرما حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی داره.


ایرنا

این مطلب فقط جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر شده و محتوای اون حتما مورد تایید آکا ایران نیس .

.

منبع :