اثرات سر و صدا بر جسم و روان | بیماری

آلودگی صوتی و سکته قلبی

محققان آلمانی در تحقیقات خود در شهرها به این نتیجه رسیده ان که شاید صدای مزاحم پس از دود و مصرف دخانیات و آلودگی هوا دومین عامل مهم سکته های قلبی در میان اهالی شهری مانند برلین بوده و احتمال خطر مرگ در اثر سکته قلبی به دلیل آلودگی صوتی حتی از خطر مرگ بر اثر سرطان ریه ی به وجود اومده به وسیله غبار و آلودگی هوا هم بیشتر می باشه.

صدا و سلامت روان

علاوه بر تغییرات فیزیولوژیک عادی مثلا خستگی جسمی ، بعضی تغییرات روانی هم در جریان انجام کار یا وقتی که فرد در شرایط خاصی قرار می گیرد، به وجود می آید.

ابعاد و ویژگی های این تغییرات روانی هنوز به طور دقیق روشن نشده. با این همه، می توان به دو مورد اشاره کرد که :

* اولی معمولا با عنوان "مریضی" به کار می رود و بر اثر اشتغال به کارایی به وجود می آید که مورد علاقه فرد نیس. البته مریضی در بیشتر موارد، بر اثر کارای تکراری یا خیلی ساده حاصل می شه. با این همه نباید از یاد برد که کار، در نفس خود مریضی آور نیس، بلکه عکس العمل فرد در مقابل کاره که ویژگی های مریضی آور بودن رو به اون نسبت می دهد. در واقع کارگر یا کارمنده که کار رو مریضی آور توصیف می کنه، نه این که کار مریضی آور بودن خود رو نشون بده.

* متغییر دوم که در بعضی موارد پیش می آید با عنوان "خستگی ذهنی" به کار می رود و احساسای به طور کامل شناخته شده کوفتگی، بی میلی به کار، دلزدگی، جدا از کار رو در برمی گیرد. از این متغیر با عنوان "خستگی روانی" هم نام برده می شه.

طبق تحقیقات انجام شده صدای بلند، دامنه توجه افراد رو کاهش می دهد و افراد تنها میتونن حواس خود رو بر امور خیلی مهم متمرکز کنن و فقط به محرک های شدید توجه کنن.

صدای زیاد در محیط کار، زندگی و روابط اجتماعی، کار افراد رو به طور ریشه ای دچار مشکل می کنه. کسائی که در محیط های پر سرو صدا کار می کنن، به هنگام برگشت به خونه، اون قدر خسته ان که اصلاً حوصله ندارن از خونه خارج شن و به دید و بازدید فامیل برن و حتی حاضر نمی شن جواب سوالات همسر و فرزندان خود رو به دقت و با حوصله بدن.

این نوع زندگی، کم کم، هم واسه خود فرد و هم واسه دور و بریا اون خسته کننده و در آخر باعث اختلافات خانوادگی می شه.

صدای بلند، کارکرد روزانه شخصی افراد رو دچار مشکل می کنه، فراموشی و خطاهای ادراکی به وجود می آورد و حتی موجب می شه کارکنان اشیای خود رو از یاد ببرن و به مرتب کردن میز کار خود و دور و بر نپردازند. کارکنانی که در برابر صدای محیط کار قرار می گیرند، نسبت به هم جبهه می گیرند و در واقع عصبانی می شن. از کوچیک ترین اختلاف رنجیده خاطر می شن و رفتار خشن از خود، به صورت کلامی و عملی نشون می بدن.

محمدرضا میرغلامی

*

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا