اثرات عالی پروتئین گیاهی بر طول عمر و سلامت بدن | تغذیه سالم

اثرات عالی پروتئین گیاهی بر طول عمر و سلامت بدن

طول عمر بیشتر با مصرف پروتئین گیاهی

به گزارش تاپ ناز و به نقل از بازده؛ تحقیقی منتشر شده در ژورنال طب داخلی JAMA اعلام می کنه این که چقدر پروتئین می خورید- و اون پروتئین از کجا میاد یعنی پروتئین گیاهیه یا حیوونی- ممکنه بر طول عمرتون تاثیر بزاره. در تحلیلی جدید، به رهبری بیمارستان عمومی ماساچوست، به این نتیجه رسیدن که آدمایی که مقادیر زیادی پروتئین حیوونی می خورن خطر مرگ شون در چند دهه بعد بالاتر از اندازه میانگینه، مخصوصا اگه گوشت قرمز فراوری شده رو بر ماهی یا مرغ ترجیح بدن. از طرف دیگه کسائی که پروتئین گیاهی بیشتر مصرف می کنن، خطر مرگ شون پایین تر از اندازه میانگینه.

تحقیق جدید شامل داده هایی از دو مطالعه بلندمدت می شد که در کل بیشتر از ۱۷۰۰۰۰ شرکت کننده داشت. آدمای این تحقیقات به مدت ۲۶ تا ۳۰ سال مورد پیگیری قرار گرفتن و هم اینکه هر چند سال یه بار از اونا خواسته شد تا به پرسشایی درباره سلامت و عادات غذا خوردن شون جواب بدن. به طور میانگین، اونا حدود ۱۴% از کالری روزانه شون رو از پروتئین حیوونی به دست می آوردن و ۴% رو از پپروتئین گیاهی . در طول این مدت، بیشتر از ۳۶۰۰۰۰ نفر از اونا مردند.

پس از کم شده ها واسه سبک زندگی و دیگه عوامل خطر، محققان به این نتیجه رسیدن که اون کسائی که پروتئین حیوونی بیشتری می خورن- تعریف شده به عنوان هر یک جور از گوشت، تخم مرغ یا لبنیات– به صورت جزئی خطر مرگ شون زیاد می شه. آدمایی که پروتئین حیوونی کمتری می خورن و پروتئین بیشتری رو از منابع گیاهی دریافت می کنن- نون، غلات، پاستاها، لوبیا، آجیل، و حبوبات- کم ترین احتمال رو داشتن که درزمان این مطالعه بمیرن.

مقاله در رابطه: خواص عدس | عدس پر از پروتئین و آنتی اکسیدان است

با اینحال، اخبار واسه دوست داران گوشت خیلی هم بد نیس. خطر مرگ زیاد شده فقط به آدمایی مربوط می شد که دست کم یه عامل “سبک زندگی ناسالم” داشتن، من جمله دائم الخمر بودن، سیگاری بودن، یا اضافه وزن یا چاقی، یا خیلی کم ورزش کردن. واسه شرکت کنندگانی که در کل سبک زندگی سالمی دارن، این رابطه از بین میره.

مولفان این مطالعه فکر می کنن که، علاوه بر عوامل سبک زندگی، شکلای جور واجور بخصوصی از گوشتای مصرفی هم نقش اجرا می کنن.

مینگ یانگ سانگ، یکی از محققان بیمارستان عمومی ماساچوست تو یه انتشار مطبوعاتی گفته که: “درحالی که ما توقع داشتیم در گروه دارای سبک زندگی سالم این رابطه ضعیف تر باشه، انتظار نداشتیم که اون رابطه ها کلا محو شن. اما وقتی عمیق تر به داده ها نگاه کردیم، دریافتیم که – در جذب مقدار پروتئین حیوونی مشابه- آنایی که در گروه سبک زندگی ناسالم بودن گوشت قرمز، تخم مرغ، و لبنیات پر پرچرب بیشتری مصرف می کردن، در حالی که گروه سبک زندگی سالم بیشتر مرغ و ماهی مصرف می کردن.”

در واقع، وقتی اونا یافته های مطالعه رو به شکلای جور واجور مشخصی از پروتئین حیوونی تفکیک کردن، به این نتیجه رسیدن که رابطه بین پروتئین حیوونی و خطر مرگ زیاد شده در مرحله اول به آدمایی مربوط می شد که مقادیر زیادی گوشت قرمز فراوری شده و فراوری نشده(شامل گوشت گاو و گوشت خوک) می خوردند و نه ماهی یا مرغ.

درحالی که این تا کنون بزرگ ترین مطالعه ای بوده که واسه مقایسه اثرات نوعای جورواجور پروتئین انجام شده، یافته های اون خیلی غافلگیرکننده نیستن. کارشناسان مدتای مدیدیه که پروتئینای با منشاء گیاهی، مرغ، و ماهی رو به جای گوشت قرمز پیشنهاد کردن، که پر از کلسترول و چربی اشباع شده. سردبیر نشریه کمک تغذیه ای سلامت، سینثیا ساس، ذکر می کنه که آدمایی که گوشت کم تری می خورن، وزن کم تری دارن و اندازه پایین تری در دچار شدن به بیماریای قلبی و دیابت نوع ۲ دارن. ایشون در پستی در Health.com سال گذشته نوشت، واسه اتخاذ چند عادت گیاه خواری پسند لازم نیس که یه گیاه خوار حرفه ای و تموم و کمال باشین. بیشتر خوردن گیاهان شامل پروتئین(لوبیا، نخود فرنگی، و عدس) هم می تونه اثر داشته باشه.

از این دید، این مطالعه جدید وزن بیشتری به اون چه ساس و دیگه کارشناسان تغذیه چند سال می گفتن اضافه می کنه.

دکتر سانگ میگه: “یافتهامون پیشنهاد می کنن که آدما باید به بیشتر خوردنِ پروتئین گیاهی نسبت به پروتئینای حیوونی فکر کنن، و وقتی بین منابع پروتئینای حیوونی میخوان دست به انتخاب بزنن، ماهی و مرغ شاید انتخابای بهتری هستن.”

رژیم غذایی شامل پروتئین یاهیباعث افزایش طول عمر می شه

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • بهتر و سالم تره یا پروتئین حیوونی؟
  • اثرات منفی رژیمای غذایی با پروتئین بالا