اثرات مثبت ورزش بر روح و روان | بیماری

 

 

در ادامه مطالب قبلی در مورد تاثیر ورزش در کنترل وزن و سلامت جسم، در این مطلب درباره چگونگی اثر ورزش در پیشگیری از افسردگی و بقیه مشکلات روحی و انحرافات اجتماعی واسه شما صحبت می کنیم.

۱- پیشگیری از افسردگی و بالا بردن روحیه ی عمومی فرد

در بین انجام فعالیت بدنی، تولید یه ماده ی شیمیایی از بدن به نام "سروتونین" بیشتر می شه.

کاهش سرتونین در بدن با افسردگی  در رابطه می باشه و داروهای ضد افسردگی  هم در جهت افزایش این ماده در بدن عمل می کنن. پس در میان آدمایی که به طور مرتب ورزش می کنن، با احتمال خیلی کم می توان شخص دپرس ای یافت.

از طرفی با ورزش کردن، تولید "اندورفین" و "اپی نفرین" و "سیتوکینا" هم افزایش می یابد و این مواد به طور طبیعی باعث بالا بردن سطح هوشیاری و روحیه ی عمومی فرد شده و احساس انرژی و سرحالی بیشتری واسه انجام کارای روزمره ی زندگی به شخص ورزشکار اعطا می کنن.

در بین انجام فعالیت بدنی، تولید یه ماده ی شیمیایی از بدن به نام سروتونین بیشتر می شه.کاهش سرتونین در بدن با افسردگی در رابطه می باشه و داروهای ضد افسردگی هم در جهت افزایش این ماده در بدن عمل می کنن.

۲- اثر در زندگی خانوادگی و اجتماعی و در شغل افراد

ً یه شخص ورزشکار با تنبلی و مریضی بیگانه س و علاوه بر داشتن هیکلی متناسب و خوش فرم از روحیه ی بالا و سرحالی هم برخورداره و این موفقیت، ارتباطات ایشون رو در زندگی روزمره، چه در خونواده و چه در اجتماع یا محیط کار تضمین می کنه.

ً کارفرمایان در استخدام افراد، این معیارهای مهم رو در نظر می گیرن. پس یه شخص سالم و تندرست، از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق  و کم جنب و جوش بهره مند هستش.

۳- پیشگیری از دچار شدن به آلودگی های اجتماعی

یه فرد سالم و ورزشکار شک نداشته باشینً به طور ناخودآگاه از سیگار دوری می کنه، چون در می یابد با ورزش به اکسیژن بیشتری نیاز داره، ولی سیگار یا مواد مخدر به روشنی انرژی ایشون رو کم کرده و اونو ضعیف تر می کنه. پس خود به خود واسه پیشرفت در امور ورزشی خود و واسه انجام تمرینات، از این مواد دور میشه.

از طرفی، تو یه محیط ورزشی سالم، از این جور افراد و آلودگی ها کمتر می توان اثری یافت و احتمال ابتلای اینجور آدمایی به آلودگی های اجتماعی بسیار پایین بوده و به دلیل روحیه ی ورزشی از بسیاری ناهنجاری های دیگه اجتماعی، که با اخلاق جوانمردی و ورزشکاری همخوانی نداره، دوری می کنن.

ورزشای امروزی تنها یه فعالیت جسمی ساده نیستن، بلکه تواناییای پیچیده ی مغز رو در امور جور واجور از جمله هماهنگی، تندوتیزی و سریع بودن، درست عمل کردن و درست عزمشونو جزم کردن رو تقویت می کنن.

۴- تقویت کارکرد ذهن در یادگیری و هماهنگی

تعریف ورزش فقط در افزایش فعالیت جسمی خلاصه نمی شه.

خیلی از ورزشای امروزی مثل پینگ پنگ، اسکیت، اسکی، بسکتبال، شنا و… حرفه ای هستن و نیاز به یاد گیری و حتی مربیان مجرب دارن و کار فکری زیادی رو هم می طلبند.

پس ورزشای امروزی تنها یه فعالیت جسمی ساده نیستن، بلکه تواناییای پیچیده ی مغز رو در امور جور واجور از جمله هماهنگی، تندوتیزی و سریع بودن، درست عمل کردن و درست عزمشونو جزم کردن رو تقویت می کنن. به گونه ای که تو یه شخص غیر ورزشکار این توانایی های مغز، خاموش می موند و کم کم ذهن تنبل و سست می شه و این جور افراد، بیشتر تمایل دارن تو یه گوشه بشینن و در فکر فرو روند!

کلا می توان گفت ورزش در کلیه ی اجزای جسم و ذهن بدن و در کلیه ی مراحل زندگی آدم اثر غیرقابل رد و به سزایی داره.

دکتر هاتف شجاعی

*

منبع : tebyan.net