اثرات مخرب اکسیژن پایین در خون | بیماری

: از اون جایی که سلولا نمی تونن بیشتر از چند دقیقه به اندازه کافی اکسیژن ذخیره کنن، بدن به یه منبع ثابت اکسیژن در محیط زیست خود نیاز داره. چندین روش طبیعی مانند سلولای بنیادی واسه افزایش اکسیژن در خون هست که میشه با اونا از اثرات داغون کننده اکسیژن پایین در خون جلوگیری کنین و سلامت خود رو نگهداشت.

اگه تنگی نفس با ورزش کردن و یا فعالیت بدنی بدتر شه به دکتر مراجعه کنین

اکسیژن مهمترین ماده واسه کارکرد سالم تموم اجزای بدنه و حتی منتهی به پیشگیری از سرطان می شه. یادتون باشه که سلولای سرطانی تو یه محیط اسیدی و کم اکسیژن رشد می کنن.

از اون جایی که سلولا نمی تونن بیشتر از چند دقیقه به اندازه کافی اکسیژن ذخیره کنن، بدن به یه منبع ثابت اکسیژن در محیط زیست خود نیاز داره. چندین روش طبیعی مانند سلولای بنیادی واسه افزایش اکسیژن در خون هست که میشه با اونا از اثرات داغون کننده اکسیژن پایین در خون جلوگیری کنین و سلامت خود رو نگهداشت.

علل کاهش اکسیژن خون

انسداد مجرای تنفسی

کم خونی

سندرم اضطرار تنفسی زیاد

بعضی داروها مثل داروهای نارکئتیک (اعتیاد آور) و داروهای بیهوشی که اندازه تنفس رو پایین می یارن.

مریضی قلبی مادرزادی (که از هنگام تولد نوزاد هست)

مریضی انسداد طولانی ریوی (COPD)

آمفیزم

ارتفاعات بالا

مریضی ریوی درون شبکه ای

پنومونی

آسیب قلب و ریه در اثر فشار زیر آب ( غواصی)

آدم ریوی

آمبولی ریوی

واسه آدمایی که به مریضی طولانی انسدادی ریه دچار هستن توانایی دریافت اکسیژن یه درگیری همیشگیه. اگه تنفس عادی واسه شما و یا یکی از نزدیکان شما سخته این راهکارها رو انجام بدین:

۱) هوای تازه

منوکسید کربن و فلوراید با مقدار اکسیژنی که بدن دریافت می کنه و به جریان خون منتقل می شه تداخل داره. اگه امکان داره هوای تازه رو دریافت کنین، مخصوصا در فضاهای باز که آلودگی و دود خودروها و گاز آلاینده ها و بقیه مواد شیمیایی کمتره. با تصفیه کننده های طبیعی مثل: چراغ سنگ نمک، شمعای مومی و زغال بامبو واسه پاک و تمیز نگه داشتن هوای خونه استفاده کنین.

ورزش باعث افزایش رشد عروق خونی نوین می شه

۲) ورزش

دریافت مقادیر کافی ورزش در روز، مخصوصا وقتی که ضربان قلب شما واسه دست کم نیم ساعت زیاد می شه، می تونه سطح اکسیژن رو خیلی زیاد کنه. به خاطر این که پاسخای فیزیولوژیکی به وسیله مغز کنترل می شه. پیاز مغز تنفس رو در زمان زیادی از فعالیتا مثل خواب، ورزش و غذا خوردن رو تنظیم و کنترل می کنه. وقتی ورزش می کنین، سلولا بیشتر از هر کار کم جنب و جوش دیگری اکسیژن مصرف می کنن تا جایی که دی اکسید کربن زیاد می شه و مغز درخواست تولید اکسیژن به وسیله سلولا رو زیاد می کنه. ورزش هم اینکه باعث افزایش رشد عروق خونی نوین می شه و می تونه فشار خون رو در افراد گرفتار به فشار خون و دیابت نوع ۲ کنترل کنه.

۳) مصرف آنتی اکسیدان ها

مصرف آنتی اکسیدان به بدن اجازه میده که از اکسیژن مؤثرتر استفاده کنه و مقدار مناسبی از اون وارد خون شه. آنتی اکسیدانا شامل ویتامین A، ویتامین C و کوآنزیم Q10 می شن. نمونه هایی از خوراکیایی که پر از آنتی اکسیدان هستن شامل ذغال اخته، لوبیا قرمز، کنگر قرمز، کنگر فرنگی، توت فرنگی، آلو، توت مشکی و بلوبری؛

۴) دوری از مصرف الکل و دخانیات

الکل و دخانیت و مواد مخدر بر سطح اکسیژن در خون اثر میذاره. با مصرف این مواد روند اکسیژن رسانی (اکسیداسیون) که واسه سوخت و ساز بدن لازمه نا به سروسامون می شه و باعث نابودی اون می شه. اگه می خواین اثرات مضر بر بافت بدن و اندام خود رو به کمترین حد ممکن برسونین، از مصرف الکل و مواد مخدر و دخانیات دوری کنین.

مصرف آنتی اکسیدان به بدن اجازه میده که از اکسیژن مؤثرتر استفاده کنه

۵) سبزیجات بخورین

کلروفیل یا سبزینه، ماده مغذی گیاهیه که رنگ سبز رو به گیاهان میده و شباهت زیادی به مولکولای هموگلوبین داره. آهن منابع گیاهی به تقویت خون کمک می کنه.

یکی از راه های دیگه واسه تصفیه خون به کار گیری ریشه قاصدک به صورت دمنوش هستش.

بدن واسه اینکه به درستی کار کنه، باید اندازه مشخصی از اکسیژن به وسیله جریان خون به سلولا و بافتای بدن برسه.

وقتی اندازه اکسیژن خون به کمتر از حد طبیعی کاهش پیدا کنه، هیپوکسمی یا هیپوکسیما اتفاق می افته و شما دچار تنگی نفس میشین.

۶) مصرف اسیدهای چرب لازم

اسیدهای چرب مانند ویتامین F افزایش اکسیژن هموگلوبین در جریان خون رو بردوش دارن. بدن نمی تونه اسیدهای چرب لازم لینولنیک و اسید آلفا لینولنیک رو تولید کنه پس شما نیاز دارین خوراکیایی بخورین که شامل این مواد هستن. روغن آفتابگردان، روغن کانولا، روغن گلرنگ شامل اسید لینولینکه و واسه اسید آلفالینولنیک سودا، گردو و دانه کتون منابع خوبی هستن.

۷) تنفس مناسب

درست نفس نکشیدن ممکنه اکسیژن خون رو تا ۲۰ درصد کم کنه. تنفسی که اکسیژن کمی رو دریافت می کنه هم می تونه اکسیژن جریان خون رو کم کنه. سطح اکسیژن خون خود رو با تمرین تنفس عمیق بهتر کرد. این تمرینا انرژی رو بیشتر می کنه، پاکسازی ریه ها رو انجام میده و باعث افزایش اکسیژن در خون می شه.کمبود اکسیژن در خون، هیپوکسمی اسمشه و می تونه منتهی به اضطراب، خستگی، سردرد و در موارد شدید کما و مرگ شه. سطح اکسیژن خون خود رو با تمرین تنفس عمیق بهتر کنین. این تمرینا انرژی رو بیشتر می کنه، پاکسازی ریه ها رو انجام میده و باعث افزایش اکسیژن در خون می شه.

وقتی شما آروم هستین اندازه دریافت اکسیژن زیاد می شه

۸) آروم باشین

تکنیکای تمدد اعصاب می تونه به آدمایی که مریضی طولانی انسدادی ریه دارن کمک کنه. وقتی شما آروم هستین تنفس عمیق آسون تر می شه، سطح اضطراب پایین میاد و اندازه دریافت اکسیژن زیاد می شه. شما با مدیتیشن، یوگا، تمرین تفکر مثبت و نوشتن افکار خود کمک کنین که آرامش ایجاد شه تا تنفس و دریافت اکسیژن بهبود یابد.

۹) ویتامین B استفاده کنین

این گروه از ویتامینا از جمله B12 – B6 و فولات واسه کم شدن اندازه هوموسیستئین با انسداد سرخرگا و مریضی قلبی رابطه داده شده . پس کنترل اون حیاتیه.

۱۰) نوشیدنیای سالم

نگه داشتن بدن در وضعیت هیدراته (آب رسانی به بدن) کار سختی به نظر میاد اما این کار به حفظ سطح اکسیژن بدن کمک زیادی می کنه. همه میدونیم که مولکولای آب یا H2O از دو اتم اکسیژن تشکیل شده پس نوشیدن آب به اندازه کافی کمک می کنه بدن هیدراته شه. وقتی که بدن هیدراته شه خون خیلی راحت می تونه مواد مغذی و مخصوصا اکسیژن رو به همه نقاط بدن برسونه.

اگه می تونین مایعات دیگه رو بخورین و هم اینکه می تونین آب میوه های تازه و ترکیبای جورواجور رو هم امتحان کنین. از اونجا که میوه ها و سبزیجات تازه پر از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستن، اونا رو در مخلوط کن یا آب میوه گیری بریزین و آبشون رو بگیرین و بخورین چون با این کار هضم اونا راحت تر هستش.

گیاهان می تونن در حالت عادی اکسیژن خونه رو زیاد کنن

۱۱) طبیعی و تازه بمونین.

جایگزینای طبیعی واسه افزایش اکسیژن می تونه در خونه شما باشه. گیاهانی مثل: نخل اریکا، گیاه ماری، گیاه پاچیرا، گل چمچه ای، گیاه ژربرا و یا گیاه آگلونما در فضای خونه نگهدارین. این گیاهان می تونن در حالت عادی اکسیژن خونه رو زیاد کنن.

۱۲) واسه جذب اکسیژن غذا بخورین

آدمایی که دچار مریضی طولانی انسدادی ریه هستن با مصرف بعضی مواد خوراکی مثل لبنیات و شکلای جور واجور کلم (مخصوصا کلم بروکلی) می تونن علائم مریضی رو کم کنن. غذای تازه بخورین، سبزیجاتی مانند اسفناج، فلفل، سیب زمینی، هویج و لوبیا سبز رو بخارپز استفاده کنین. درسته که باید قبل از شروع هر رژیم غذایی اونو با دکتر خود در میان بذارین.

مصرف نمک رو کم کنین تا نفخ از بین بره و نیاز به نوشیدن آب بیشتر نداشته باشین. گیاهان خشک و ادویه هایی مانند نعناع، پونه و زردچوبه رو جانشین نمک کنین چون بیشتر گیاهان واسه ریه ها خوبه. وقتی ریهاتون واسه تنفس کمتر مشکل دارا باشن اکسیژن بیشتری دریافت می کنین و حس بهتری دارین.

اکسیژن مهمترین ماده واسه کارکرد سالم تموم اجزای بدنه

۱۳) دریافت آهن کافی

آهن در مولکولای هموگلوبین هست، در نتیجه واسه تولید خون سالم و غنی لازمه. بیشتر زنان قبل از یائسگی با کمبود آهن روبه رو هستن و شاید نیاز باشه که از مکمل استفاده کنن . از اون جا که مصرف زیادتر از اندازه قرص آهن می تونه خطرناک باشه، قبل از مصرف مکمل آزمایش رو انجام بدین. بعضی منابع غذایی آهن شامل عدس، لوبیا، سبزیجات، گوشت قرمز و ….. است.

۱۴) سلولای بنیادی

اکسیژن واسه کارکرد بدن و تموم اجزاء اون خوبه. با این حال، واسه کسی که مریضی طولانی انسدادی ریه داره دریافت اکسیژن کافی بسیار سخته. سلولای بنیادی تونسته سطح اکسیژن بدن خیلی از افراد رو بالا ببره و باعث تنفس راحت تر و بهبود کیفیت کلی زندگی اونا شه. سلولای بنیادی می تونن بافت ریه رو درمون بدن و کارکرد اونو بهتر کنن. با این کار دی اکسید کربن از ریه ها خارج می شه و اکسیژن کافی به شکل مؤثرتری به ریه ها می رسه.

مراجعه به دکتر

دکتر با اندازه گیری اندازه اکسیژن موجود در خون سرخرگا مشخص می کنه که شما دچار کمبود اکسیژن خون شدین یا خیر؟

در شرایطی که دچار تنگی نفس شدید یهویی، تنگی نفس همراه با سردرد ، بی خوابی، تجمع مایعات در بدن و سرفه در ارتفاعات بالا به اورژآنس زنگ بزنین.

و در شرایط زیر فوراً پیش دکتر برید:

تنگی نفس که با ورزش کردن و یا فعالیت بدنی بدتر شه.

پریدن یهویی از خواب همراه با تنگی نفس یا احساس خفگی که می تونه از علائم آپنه خواب عبارتست از قطع و وصل شدن تنفس در بین خواب.

.

منبع : tabnakbato.ir

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا