عنوان کامل پایان نامه :
مطالعه آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای
قسمتی از متن پایان نامه :
-روششناسی پژوهش
با در نظر داشتن این که هدف پژوهش مطالعه تاثیر تبلیغات بر افزایش فروش محصولات غذایی می باشد، ارتباطی بین متغیرهای مستقل و وابسته با انجام تحلیل رگرسیون مطالعه میگردد. لذا، پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی، و از نظر شیوهی انجام، توصیفی می باشد.
پژوهشهای علمی از نظر روش گردآوری دادهها به سه دستهی تجربههای آزمایشگاهی، مطالعه میدانی و پژوهش پیمایشی تقسیم میشوند. روشهای پیمایشی به سه دستهی مقطعی، مدتی و دلفی تقسیم میشوند. روش مورد بهره گیری برای گردآوری دادهها در این پژوهش پیمایشی و از نوع مقطعی می باشد. زیرا، گردآوری دادهها درموردی یک یا چند صفت در یک مقطع از زمان انجام میگردد. برای مطالعهی مبانی نظری پژوهش نیز از روش کتابخانهای و مراجعه به کتابها و مقالههای مختلف در این زمینه بهره گیری شده می باشد.
1-8- جامعه و نمونهی آماری پژوهش
جامعهی آماری پژوهش حاضر، مصرفکنندگان بالقوه و بالفعل محصولات مواد غذایی مانند لبنیات، خشکبار، کنسرو و … میباشند. مصرف کنندگان مزبور از شهر اهواز انتخاب خواهند گردید. پرسش نامهها در خیابانهایی از شهر اهواز توزیع میگردد که مراکز اصلی این نوع کسب و کار باشد. با در نظر داشتن اینکه تعداد مصرف کنندگان این محصولات نامحدود هستند و واریانس جامعه نامعلوم می باشد، جهت تعیین حجم نمونهی پژوهش از فرمول زیر بهره گیری خواهد گردید:
Z : مقدار احتمال نرمال استاندارد
p : نسبت موفقیت
α : سطح خـطا
D : دقت مورد نظـر محقق
h : حجم نمونه
هر تحقیقی بایستی دارای قلمرو و دامنهی مشخصی باشد تا پژوهشگر در همهی مراحل پژوهش به موضوع پژوهش تسلط کافی داشته باشد و بتواند نتایج حاصل از نمونه انتخابی را به جامعه تعمیم دهد. این پژوهش نیز مانند سایر پژوهشها دارای دامنههای زیر میباشد:
1-9-1-قلمـرو موضوعی پژوهش
موضوع پژوهش حاضر چگونگی تأثیر هزینههای تبلیغات در رشد فروش محصولات مواد غذایی در شرکتهای صنعت مواد غذایی در سطح شهر اهواز می باشد.
1-9-2- قلمـرو زمانی پژوهش
قلمرو زمانی این پژوهش نیمهی دوم سال 1390 و نیمه اول سال 1391 میباشد.
1-9-3- قلمـرو مکانی پژوهش
محدودهی مکانی این پژوهش شهرستان اهواز (یکی از کلان شهرهای کشور و مرکز استان خوزستان) در نظر گرفته شده می باشد. پرسش نامههای پژوهش در خیابانهای سلمان فارسی، شریعتی و آیتالله طالقانی که مراکز اصلی این نوع کسب و کار در شهر اهواز هستند، توزیع شده می باشد.
اشخاص، گروهها و سازمانهای مختلفی شامل مدیران و هیئت مدیرهی شرکتها، دولت، کارشناسان بازاریابی، دانشـجویان و محـققان میتوانند از نتایج این پژوهش برای اخذ تصمیمات کارا و توجه بیش از پیش به تأثیر تبلیغات بهره گیری نمایند.
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
اهداف پژوهش
هدف کلی پژوهش این می باشد که تأثیر هزینههای تبلیغات در رشد فروش محصولات مواد غذایی در شرکتهای صنعت مواد غذایی در سطح شهر اهواز مطالعه و آزمون گردد. اهداف ویژهی پژوهش، ارائهی نتایج کاربردی در خصوص تاثیر تبلیغات بر فروش محصولات یاد شده به مدیران، سرمایهگذاران و کارشناسان بازاریابی به مقصود یاری آنان در اتخاذ تصمیمهای مالی به موقع، صحیح و معقول میباشد.